E-dziennik

Kalendarz

Plan lekcji

Pedagog szkolny – Beata Samorek

  tel. 71 7986836 wewn. 140
                                      godziny pracy: poniedziałek 10-15
                                                                    wtorek 9 – 13.30
                                                                    środa 8 – 13
                                                                    czwartek 9 – 12
                                                                    piątek 11-15.30

Psycholog szkolny – Lorentina Gierz

  tel. 71 7986836 wewn. 141
                                      godziny pracy: poniedziałek 9 – 12.30
                                                                    wtorek 12-16
                                                                    środa 9 – 13.30
                                                                    czwartek 10 – 15
                                                                    piątek 8-13

Zadania pedagoga i psychologa szkolnego

Głównym odbiorcą działań pedagoga i psychologa w szkole są uczniowie. Wszelkie podejmowane działania we współpracy z rodzicami i nauczycielami oraz innymi przedstawicielami instytucji wpierających pracę szkoły mają służyć właśnie im.

Role pedagoga szkolnego i psychologa szkolnego wzajemnie się przenikają i uzupełniają, wypełniając wspólny cel: aby uczeń w szkole i w klasie funkcjonował prawidłowo i czuł się bezpiecznie.

Do zadań pedagoga szkolnego należą:

Praca z uczniem:

  1. Określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
  2. Poznawanie, zbieranie i klasyfikowanie informacji na temat uczniów, sytuacji rodzinnej, problemu czy niepokojącego zjawiska.
  3. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych.
  4. Opieka nad uczniami uzdolnionymi i ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
  5. Prowadzenie dla uczniów zajęć socjoterapeutycznych.
  6. Spotkania interwencyjne dla uczniów doświadczających trudności w kontaktach rówieśniczych.
  7. Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
  8. Kontrola realizacji obowiązku szkolnego.

Praca z rodzicami:

  1. Spotkania z rodzicami służące znalezieniu rozwiązaniu problemów wychowawczych lub określenia możliwych do zastosowania form wsparcia.
  2. Motywowanie rodziców do współpracy i korzystania z pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
  3. Spotkania dla rodziców służące określeniu swojej roli i odpowiedzialności wobec dziecka.
  4. Spotkania dla rodziców o charakterze psychoedukacyjnym i konsultacyjnym:
  • spotkania pozwalające na szersze rozumienie problemu dzieci z trudnościami w uczeniu się, wskazujące możliwości diagnozy psychologiczno-pedagogicznej,
  • konsultacje tematyczne,
  • spotkania wspierające w doświadczaniu problemów w rodzinie.

    5. Spotkania o charakterze interwencyjnym (w zależności od potrzeby).

Praca z nauczycielami:

  1. Udzielanie nauczycielom i wychowawcom pomocy w opracowaniu i gromadzeniu informacji o uczniu.
  2. Dokonywanie okresowej analizy i oceny sytuacji wychowawczej w szkole popartej  przeprowadzanymi badaniami z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
  3. Udzielanie długofalowej pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze i dydaktyczne, szczególnie w sytuacjach wymagających specjalistycznej pomocy.
  4. Spotkania z wychowawcą, rodzicem i psychologiem szkolnym w celu ustalenia optymalnych i spójnych sposobów oddziaływań wobec ucznia.
  5. Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.
  6. Współudział w planowaniu pracy szkoły w sferze opiekuńczo-wychowawczej.

Do zadań psychologa szkolnego należą:

Praca z uczniem:

  1. Działania diagnostyczne dotyczące uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia.
  2. Diagnoza trudności emocjonalnych dziecka i powiązanie ich z aktualną sytuacją życiową.
  3. Spotkania indywidualne dla uczniów ukierunkowane na rozwiązanie problemu i wsparcie w trudnych sytuacjach.
  4. Spotkania interwencyjne dla uczniów polegające na nauce rozwiązywania sporów i problemów.
  5. Prowadzenie zajęć warsztatowych i psychoedukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów.

Praca z rodzicami:

  1. Pomoc w rozpoznawaniu przyczyn doświadczanych problemów wychowawczych oraz poszukiwaniu sposobów radzenia sobie z problemami życiowymi.
      • pozwalające na odnalezienie w swoich życiowych doświadczeniach zasobów umożliwiających zmianę,
      • ukierunkowane na zdobycie wiedzy z zakresu rozwoju dziecka oraz umiejętności wychowawczych,
      • wyjaśniające w jaki sposób doświadczane kryzysy małżeńskie i osobiste rzutują na przeżywane przez dziecko trudności w szkole.Spotkania dla rodziców o charakterze edukacyjnym i konsultacyjnym:
  2. Spotkania wspierające dla rodziców służące odzyskaniu poczucia kompetencji
    i satysfakcji w roli rodzica.

Praca z nauczycielami:

  1. Spotkania w celu rozpoznania potrzeb zespołów klasowych, omówienia diagnozy klimatu klasy, zyskania rozeznania w relacjach uczeń – uczeń.
  2. Spotkania dla nauczycieli zainteresowanych próbą określenia swojej relacji z uczniem i rozpoznaniem możliwości uruchomienia procesu zmiany.
  3. Pomoc dla nauczycieli w rozpoznaniu gier uczniowskich utrudniających / zakłócających prowadzenie lekcji.
  4. Spotkania z wychowawcą, rodzicem i pedagogiem szkolnym w celu ustalenia optymalnych i spójnych sposobów oddziaływań wobec ucznia.
  5. Wspieranie wychowawców klas,  innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z  programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.
  6. Współudział w planowaniu pracy szkoły w sferze opiekuńczo-wychowawczej.

Doskonaląc umiejętności i kwalifikacje zawodowe związane z szeroko rozumianym pomaganiem pedagog i psycholog biorą udział w szkoleniach doskonalących oraz korzystają z superwizji pracy własnej. Dzięki temu nie ustają w poszukiwaniach rozwiązań w trudnych sytuacjach zawodowych, zwiększając rozumienie, własną świadomość a w rezultacie satysfakcjonujący efekt końcowy – pomoc dziecku.