W ramach zakresu obowiązków psycholog szkolny współpracuje z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
Pracując z uczniem, podejmuję działania diagnozujące trudności emocjonalne dziecka powiązane z jego z aktualną sytuacją życiową. Przeprowadzam spotkania indywidualne dla uczniów ukierunkowane na rozwiązanie bieżących problemów i udzielam wsparcia w trudnych sytuacjach. W ramach udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej proponuję uczniom zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym. Biorę udział również w spotkaniach interwencyjnych dla uczniów. Rozwiązując spory i konflikty pomagam zrozumieć jak nieodzowna jest to umiejętność w naszym życiu. Prowadzę lub organizuję zajęcia warsztatowe i psychoedukacyjne dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów oraz zespołów.
Rodzicom naszych uczniów mogę zaproponować pomoc w rozpoznawaniu przyczyn doświadczanych problemów wychowawczych oraz w poszukiwaniu sposobów radzenia sobie z problemami życiowymi, kryzysami rodziny. Jeśli istniej taka potrzeba, ukierunkowuję na zdobycie wiedzy z zakresu rozwoju dziecka oraz umiejętności wychowawczych. Podczas rozmów wspólnie podążamy w kierunku odnalezienia w swoich życiowych doświadczeniach zasobów umożliwiających zmianę. Oferując wsparcie, pomagam w wyjaśnianiu, w jaki sposób doświadczane kryzysy małżeńskie i osobiste rzutują na przeżywane przez dziecko trudności w szkole. Spotkania dla rodziców mają charakter edukacyjny i konsultacyjny oraz mają służyć odzyskaniu poczucia kompetencji i satysfakcji w roli rodzica.
Współpracując z wychowawcą, nauczycielem, rodzicem, pedagogiem szkolnym i pedagogiem specjalnym, koncentrujemy się na ustalaniu optymalnych i spójnych sposobów oddziaływań wobec ucznia.
W swej pracy, wykorzystując zdobytą wiedzę i doświadczenie, zawsze mam na uwadze dobro i realizację potencjału dziecka.
Doskonaląc umiejętności i kwalifikacje zawodowe związane z szeroko rozumianym pomaganiem, biorę udział w szkoleniach doskonalących oraz korzystam z superwizji pracy własnej. Nie ustaję w poszukiwaniach rozwiązań w trudnych sytuacjach zawodowych, zwiększam rozumienie, własną świadomość tak, by w rezultacie osiągnąć satysfakcjonujący efekt końcowy – pomoc i wsparcie młodego człowieka.