Do zadań pedagoga szkolnego należą:
Praca z uczniami
· Określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
· Poznawanie, zbieranie i klasyfikowanie informacji na temat uczniów, sytuacji rodzinnej, problemu czy niepokojącego zjawiska.
· Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych.
· Opieka nad uczniami uzdolnionymi i ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
· Prowadzenie dla uczniów zajęć socjoterapeutycznych.
· Spotkania interwencyjne dla uczniów doświadczających trudności w kontaktach rówieśniczych.
· Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
· Kontrola realizacji obowiązku szkolnego.
Praca z rodzicami
· Spotkania z rodzicami służące znalezieniu rozwiązaniu problemów wychowawczych lub określenia możliwych do zastosowania form wsparcia.
· Motywowanie rodziców do współpracy i korzystania z pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
· Spotkania dla rodziców służące określeniu swojej roli i odpowiedzialności wobec dziecka.
· Spotkania dla rodziców o charakterze psychoedukacyjnym i konsultacyjnym:
· spotkania pozwalające na szersze rozumienie problemu dzieci z trudnościami w uczeniu się, wskazujące możliwości diagnozy psychologiczno-pedagogicznej,
· konsultacje tematyczne,
· spotkania wspierające w doświadczaniu problemów w rodzinie.
5. Spotkania o charakterze interwencyjnym (w zależności od potrzeby).
Praca z nauczycielami
· Udzielanie nauczycielom i wychowawcom pomocy w opracowaniu i gromadzeniu informacji o uczniu.
· Dokonywanie okresowej analizy i oceny sytuacji wychowawczej w szkole popartej przeprowadzanymi badaniami z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
· Udzielanie długofalowej pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze i dydaktyczne, szczególnie w sytuacjach wymagających specjalistycznej pomocy.
· Spotkania z wychowawcą, rodzicem i psychologiem szkolnym w celu ustalenia optymalnych i spójnych sposobów oddziaływań wobec ucznia.
· Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.
· Współudział w planowaniu pracy szkoły w sferze opiekuńczo-wychowawczej.
Doskonaląc umiejętności i kwalifikacje zawodowe związane z szeroko rozumianym pomaganiem pedagog bierze udział w szkoleniach doskonalących oraz korzysta z superwizji pracy własnej. Dzięki temu nie ustaje w poszukiwaniach rozwiązań w trudnych sprawach.