• 04
    kwi
    2020

    Słów kilka o tym, jak lepiej zapamiętywać

    Każdy z nas chciałby mieć świetną pamięć. Należy wziąć pod uwagę fakt, że zapamiętywanie odbywa się zgodnie z pewnymi regułami. Oto jak możesz usprawnić swoją pamięć.
    Musisz wiedzieć, że…
    We wstępnym okresie uczenia się przyrost wiedzy następuje szybko. Początkowe powtarzanie materiału radykalnie wpływa na uzyskiwane efekty, znacznie zwiększą ilość zapamiętywanych treści. Dalsze powtórzenia przynoszą zmiany coraz mniejsze, aż wreszcie uzyskane efekty stabilizują się na określonym poziomie i nie ulęgają podwyższeniu, pomimo dalszych powtórzeń. Przyczyny tego zastoju mogą być różne, m.in.: zmęczenie, chwilowe odwrócenie uwagi, osłabienie zainteresowania lub motywacji.

    Pamiętaj:

    • Pierwsze pół godziny to najefektywniejszy czas nauki Twojej nauki (oczywiście od momentu, kiedy rzeczywiście skupisz się na zadaniu). Zadbaj by ten czas nauczyć się przeznaczać na najważniejsze, najtrudniejsze zadania.
    • Im wcześniej przystąpisz do powtarzania lekcji po jej zakończeniu, tym mniej będziesz potrzebować czasu i wysiłku, by odświeżyć materiał.
    • Jeśli chcesz, dobrze zapamiętać np. treść wiersza, dopilnuj, by powtórzyć go jeszcze kilka razy po pierwszym bezbłędnym odtworzeniu. Każda kolejna recytacja będzie mocniej utrwalać w pamięci tekst utworu. Aby twoja nauka była efektywna, musisz unikać bezmyślnego powtarzania materiału
      z lekcji. Jeśli chcesz sobie w tym pomóc, poproś by ktoś zadawał Ci pytania dotyczące przeczytanego tekstu, proś o wyjaśnienie wybranych pojęć lub zjawisk, podanie do nich przykładu. Z czasem sam możesz zacząć uczyć się w ten sposób, pomoc rodzica okaże się mniej potrzebna.
    • Dziel materiał, którego się uczysz, pod względem jego treści, a nie np. liczby stron.
    • Powtarzając materiał z lekcji, wykorzystuj różne techniki nauki: słuchanie, czytanie, przeglądanie notatek i pisanie.
    • Ucz się systematycznie. Gdy uczysz się czegoś mechanicznie (np. tekstu na pamięć, ortografii), powtarzaj materiał krócej, ale za to regularnie, np. przez pięć dni po 15 minut. Również przygotowanie do klasówki lepiej rozpocząć tydzień wcześniej i poświęcać na nie po pół godziny dziennie, zamiast kilka godzin tuż przed sprawdzianem.
    • Pamiętaj! powinno dzielić się odrabianie lekcji na wyraźne jednostki, tak by uzyskać jak najwięcej „początków” i „końców”, kiedy to szansa na zapamiętanie materiału jest największa. Niezbędne będą tu dobrze rozplanowane przerwy. Działają tu dwie zasady: efekt pierwszeństwa i zasada  świeżości
    • Warto również, wykorzystywać początek nauki na uczenie się nowych zagadnień, następnie wykonywać zadania łatwiejsze, utrwalające wcześniejsze zdobyte informacje, na końcu zaś- choć na chwilę- powracać do nowych wiadomości.
    • Ucząc się nowego materiału, staraj się znaleźć coś ciekawego dla siebie. Odnoś informacje do wcześniej zdobytej wiedzy, rób własne notatki, podkreślaj najważniejsze informacje na kolorowo, szukaj śmiesznych skojarzeń – wszystkie te działania ułatwiają nam szybsze i trwalsze zapamiętywanie nowych wiadomości.
    • Zadbaj o przerwy w nauce (tu ponownie zadziałają dwie zasady: efekt pierwszeństwa i zasada świeżości), w miarę możliwości przerabiaj kolejno po sobie przedmioty jak najmniej podobne do siebie.
Skip to content