• 24
    cze
    2020

    Gry i zabawy na powietrzu

    1. „Dziwne kroki”

    Dzieci, kolejno każde w grupie, pokazują jakieś dziwne kroki (małe, drobne, słoniowe, jak pani na obcasach, jak olbrzym…itp).
    Pozostałe dzieci je kolejno (lub w grupie) naśladują.

    2. „Pomnik”

    Dzieci energicznie biegają przy włączonej muzyce. Kiedy muzyka cichnie, na hasło podane przez nauczyciela,
    każdy uczestnik zabawy zatrzymuje się w bezruchu. Można przy tym przybierać różne pozycje, tak jak posągi i pomniki.

    3. ,,Skoki przez piłkę”

    Każde dziecko ma swoją piłkę. Stojąc przy ścianie budynku rzuca piłkę w ten sposób, aby odbiła się od ściany. Kiedy piłka spadnie i odbije się od ziemi dziecko musi przez nią przeskoczyć.

    4. ,,Kamienie”

    Gra polega na kolejnym podrzucaniu 5 kamieni i łapaniu pozostałych. (Każde dziecko ma swój zestaw kamieni). Wygrywa dziecko, które zostanie z jak największą liczbą podrzucanych kamieni. Można grę urozmaicić przez obroty ręki w trakcie rzucania.

    5. ,,Celowanie”

    Ustawiamy na środku placu dużą piłkę. W odległościach meta, dwóch, trzech, czterech… rysujemy kredą linie, na których kolejno będą stawać dzieci. Uczestnicy zabawy kolejno rzucają małymi piłkami celując w dużą piłkę. Wygrywa osoba z największą ilością celnych strzałów.

    6. ,,Raz, dwa, trzy: Baba Jaga patrzy”.

    W grze powinno uczestniczyć przynajmniej kilka osób. Jedna z nich, nazywana Babą-Jagą, znajduje się w pewnej odległości od reszty grupy i jest odwrócona tyłem lub ma zakryte oczy. Gracze biegną w kierunku Baby Jagi. Po wypowiedzeniu słów: raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy, odsłania ona oczy lub odwraca się do graczy. Wszyscy uczestnicy zabawy zamierają – nie mogą się poruszać, mówić, śmiać się. Baba Jaga stara się ich sprowokować, np. rozśmieszając. Jeżeli ktoś się poruszy lub zaśmieje, musi wrócić do punktu startu. Po chwili Baba Jaga znów zakrywa oczy i cykl się powtarza. Celem graczy jest dotarcie do Baby Jagi, gdy ona nie patrzy. Zwycięzca zajmuje miejsce Baby Jagi

    7. Klasy – „Chłopek”

    Uczestnicy rysują kształt klas – chłopka. Ustalają w drodze wyliczanek kolejność udziału w grze.
    Gra polega na umiejętnym przejściu przez osiem pól chłopka tj. przez wszystkie osiem klas szkoły podstawowej, wrzucaniu kamyka w kolejne pola „chłopka”, na zgrabnym podskakiwaniu i utrzymaniu się przez dłuższy czas na jednej nodze.
    Każde dziecko prowadzi grę na własny rachunek.
    Uczestnik wrzuca kamyk w „pierwszą klasę”, staje na jednej nodze, wskakuje w pole, podnosi szkiełko, przeskakuje resztę pól i wyskakuje na zewnątrz chłopka, w ten sposób stara się zaliczyć wszystkie osiem pól. W ramiona wskakuje się obunóż, zarówno w drodze do celu i w drodze powrotnej. Do głowy wskakuje się obunóż, wykonuje obrót w powietrzu i skacze z powrotem. Jeśli gracz skusi, kolejkę rozpoczyna następna osoba. Następną kolejkę nie zaczynamy od 1 klasy, ale od tej, na której skusiliśmy.
    Skucha to wrzucenie kamyka w nieodpowiednie pole lub na jakąkolwiek z linii chłopka, to nieutrzymanie się na jednej nodze lub naskoczenie na linie oddzielające poszczególne pola.
    Wygrywa uczestnik, który pierwszy ukończy szkołę (8 klas)
    http://zabawy.zrodla.org/pix/gry/klasy1.jpg

    Grę w klasy można dowolnie urozmaicać np. układając kwadraty z cyframi w kształt koperty, muszli ślimaka lub stosując różne utrudnienia jak np. kładzenie kamyka na udzie zgiętej podczas podskoków nogi. I tak dalej i tak dalej…

    8. Tor przeszkód.

    Możemy zaaranżować własny tor przeszkód na placu zabaw. Wymaga to oczywiście pewnej inwencji twórczej. Czerp maksymalnie z potencjału przestrzeni, którą wybrałeś : krawężniki jako równoważnia, trzepak, który trzeba pokonać zwisając na rękach, zjeżdżalnia, jako przeszkoda, piaskownica, którą należy obiec dokoła, określona ilość „bujnięć” na huśtawce, bieg z piłką przy nodze z punktu A do punktu B, skoki przez skakankę na danym odcinku, chodzenie po oddalonych od siebie płytkach (a gdy ich brakuje można porozkładać kawałki jakiegoś materiału),skoki przez kamienie itp.
    Najlepiej sprawdzi się tor, w którym połączycie aktywności wymagające różnorodnych umiejętności fizycznych, takich jak: bieg, czołganie, turlanie, przeciskanie się, skoki przez przeszkody, wspinanie, podciąganie, utrzymywanie równowagi. Urozmaicone przeszkody zwiększą zainteresowanie dzieci.

    9. Zabawa „Mówiąca piłka”

    Do zabawy potrzebna będzie piłka, taśma samoprzylepna, marker. Na piłkę naklej paski taśmy.
    Na każdym pasku napisz markerem zadania do wykonania.
    Prowadzący podrzuca piłkę w górę,po złapaniu odczytuje zadanie z taśmy najbliższej jego prawej dłoni np.: zróbcie 10 przysiadów, pięć podskoków na prawej nodze itp.

    10. „Berek z piłką nożną”

    Berek jest oznaczony szarfą. Prowadząc piłkę nogą po podłożu ma trafić nią w jak największą liczbę uciekających. Dzieci starają się uciekać przed toczącą się piłką lub ją przeskakiwać. Trafiony piłką nie schodzi z boiska i dalej uczestniczy w grze. Berek liczy trafionych. Po upływie ok. 1 min. następuje zmiana berków. Wygrywa ten berek, który trafił najwięcej razy.

    11. Lustro.

    Zabawa polega na tym, że jedna osoba wykonuje improwizację ruchową (ruchy taneczne, gimnastyczne, naśladujące czynności…), a pozostałe dzieci naśladują jej ruchy, jak w lustrze. Zabawę można też przeprowadzić w parach. Można się bawić przy muzyce lub w ciszy.

Skip to content